Монголд барилга барьдаггүй яам байна уу

Монголд барилга барьдаггүй яам байна уу
УИХ-ын чуулган завсар­ла­сан энэ хугацаанд улс төр нам гүмхэн бай­гаа ч Засгийн газар, олонхи, цөөн­хийн бүлгийн гишүүд тун зав­гүй байгаа.
Учир нь хаврын урь орж барилгын ажил эхлэх бол­сон ч энэ хавар ажлаа эх­лэх, ажил нь үргэлжлэх ихэн­х барилгууд тө­сөвт тэг өртөг­тэй­гээр тусгагдаж, аж­лаа эх­лэх хөрөнгө мөнгөгүйн улмаас гишүүд энэ асуудалд ан­­­хаа­рал хандуулж байгаа юм.
Харамсалтай нь зарим нэг ал­ба­ны эх сурвалжуудын өгч бай­­гаа мэ­­дээллээр ээлжит бус чуул­­ганыг гуравдугаар сарын дун­­дуур зарлаж, царцаасан ба­рилга объек­туудын төсвийг хэ­лэл­цэж амжихгүй нь бололтой. Дээрх цар­цаасан барилгуудад аудитын шал­галт хийсэн ч нэлээд ноцтой асуу­далтай, шүүх цагдаагаар орох, төсөвт өртөг нь тодорхой бус, хариуцах эзэн нь олдохгүй асар олон барилга объектууд бай­­гаа учраас энэ бүхнийг цэг­цэлж, нэгдсэн нэг дүн мэдээ гар­­гахад хугацаа шаардагдаж бай­гаа бололтой юм.
Яамнаас тен­дерт ялуул­сан компани учраас орон нутгийн удирдлага тэд­ний ажилд хяналт тавьж, ха­риуц­­лага ярих ямар ч боломж­гүй
Тэгэхээр ээл­­жит бус чуулган зарлах ху­га­цаа хойшилж ч магадгүй гэх. Хав­рын барилгын ажил цал­гар­даж, төсвийн тодотгол хой­ш­лох болсон шалтгааныг на­­даар хэ­лүүлэх юун. Мэ­дээж олон учир шалтгаан бай­гаа­гийн хамгийн гол асуу­дал нь тен­дерийн будлиан, тен­­де­рийг хувааж өгдөг, нэг ба­­­рил­гын компанид олон тен­дер өг­дөг зэрэг асуудлаас болж  21 аймгаар дүүрэн “сэг­лэсэн” барилгууд болжээ.
Энэ баримтуудыг хэн ха­риуцах, ямар учир шалт­­гаа­наас дутуу барьсан бэ гэдгийг Засаг даргаас нь асуу­хад “Мэдэхгүй. Яамнаас тен­дер зарласан. Яам мэднэ” гэ­­сэн хариулт өгөх жишээтэй. Өөрөөр хэлбэл, яамнаас тен­дерт ялуул­сан компани учраас орон нутгийн удирдлага тэд­ний ажилд хяналт тавьж, ха­риуц­­лага ярих ямар ч боломж­гүй гэсэн үг. Энэ нь аймаг бол­гонд удаа дараа дав­тагдаж байна.
Хамгийн ойрын жишээ гэ­вэл Хөвсгөл аймгийн хоёр ком­панийн жи­шээ. “Хөвсгөл гео­логи” гэх ком­пани айм­гийнхаа сум­дад, аймаг дамжин тен­дер ху­вааж авснаас болж хүн хүч нь та­рамдаж, нэг ба­рилгын ажлыг дутуу орхих гэх мэ­тээр ажлыг “халтуурдсан” байгаа юм. Урт гар­тай энэ компани тендерийг ху­вааж авдаг ажилдаа бүр гарш­сан гэхэд болно. “Хан хэнтий” чуул­гын барилга дээр тендер хувааж аваад дээвэр, ханыг нь цутгасан болоод сүүлээ хаяад алга болсон талаар өм­нөх нийтлэлдээ дурьдаж бай­сан.
Хөвсгөл аймагтаа мөн л тен­дер хувааж цэвэр, бохир ус­ны байгууламжийг хийхдээ хам­­гийн хуучин технологи ашиг­ла­сан байгууламж дээр ганц ба­рил­га босгоод хаячихсан бай­гаа юм. Авсан тендерийнхээ л аж­лыг гүйцэтгэсэн гэсэн үг. Мөн “Төмөр хүлэг” гэх Хөвсгөл айм­гийн ком­пани Булган айм­гийн дөрвөн су­манд тендер ав­сан атлаа мөн л сургууль, цэ­цэрлэгийн барилгад хүчээ та­рамдаж, сэглэж орхиж. 2010, 2011 онуудад авсан барилгаа дуусгаагүй байхад дахиад 2013 онд хоёр гурван тендер авч бай­гааг хэн ч анхаараагүй нь төр дэндүү хариуцлагагүй, хя­налтгүй, барилгын тендер бан­тан хутгаж ирсний бодит жи­шээ болжээ.
Дандаа сургууль цэцэрлэг гэсэн нэг чиглэлийн ажлыг нэгэн зэрэг авч байгаад хэн ч хяналт тавьж бай­гаагүйн хар гай. Салбарын сайдад нь хэдэн төгрөг ахиухан атгуул­чих­сан бол аймгийн Засаг дар­га тэдний өмнөөс үг дуугарч ча­дахгүй гэсэн үг.  Дорнод аймагт гэхэд Засаг дар­га нь өөрийнхөө эр­гэн тойр­ны хүмүүсээр ямар ч техник тех­­нологи байхгүй гур­ван ком­пани байгуулуулж, эд­гээ­рийг тен­дерт өрсөлдүүлж, аль нь ч ялсан өөрт нь ашигтай бай­­хаар асуудлыг шийдэж бай­сан эм­гэ­нэлтэй жишээ ч байдаг юм би­лээ. “Цүнхтэй компани”-д ит­­­гэл үзүүлсэн шалтгаан нь ав­лига, хээл хахууль.
Төр өөрөө итгэчихээд өөх өг­сөн хүнтэйгээ өглөө оройгүй зар­галдана гэдгийг харуулж байгааг эмгэнэл гэхээс яах вэ
Энэ мэт аймаг дамжин тендер ав­даг орон нутгийн барилгын ком­пани дөн­гөж сургууль төгссөн ба­рил­гын инженер, техник тоног тө­­хөөрөмжийн дутуу байдлаас үүдэн төсөвт суусан барилгууд он дамжин удаашрах, мөнгө нь нэ­мэг­дэх гэх мэтээр асуудал үүс­гэх болжээ. Өөрөөр хэлбэл, яам­наас тендер зарлахад тэр тен­дерийн төсөвт өртгийнх нь 10 хувь нь ба­рилгын компаниуд чу­хал, түүний тө­лөө “үлгэр” шиг компани үүс­гэн байгуулах нь чухал бо­ло­хоос энэ олон тендер зэрэг ава­хад бидний хүн хүч хүрэлцэх бил үү, техник маань ча­нартай байна уу, амласан ху­гацаандаа ашиглалтад оруулж чадах бил үү гэдэг нь чу­х­ал биш гэсэн үг.
Энэ бүхэн нь ч маш олон баримтаар нот­логдож байна. Дээрх гурван жи­шээ зөвхөн эхлэл төдий юм. Төр өөрөө итгэчихээд өөх өг­сөн хүнтэйгээ өглөө оройгүй зар­галдана гэдгийг харуулж байгааг эмгэнэл гэхээс яах вэ. Эндээс гарах хамгийн ойрын гарц гэвэл орон нутагт зарим тен­дерийн эрх мэдлийг өгөх. Орон ну­тагт төсвийн мөнгөөр ба­ригдах зарим тендерийг орон ну­таг нь өөрөө хариуцаж, хэр­вээ бариулж чадахгүй бол За­саг дарга, газрын харилцаа, ба­­рилга хот төлөвлөлтийн хэл­тэс нь хариуцдаг байхаар асууд­­лыг зохицуулахгүй бол “Бид мэ­дэхгүй. Яам мэднэ” гэх ха­риулт өгөөд суудаг байдал га­зар аваад бай­на.
Засаг даргад ямар ч эрх мэдэл байхгүй гэсэн үг. Тэднээс очоод ажлын хариуцлага нэхэхэд бид тантай гэрээ байгуулаагүй, бидний ажлыг яам мэднэ гэх хариулт өгдөг гэнэ билээ. Ер нь энэ асуудлаас харж байхад өмнөх Боловсролын яам “Барилгын яам” шиг ажиллаж иржээ. 21 аймаг 334 суманд тендер зар­лаж сургууль, цэцэрлэг ба­риулах ажлыг БСШУЯ ха­риу­цаж ирсний уршгаар тен­дер давхцах, нэг нөхөр хэд хэдэн компани байгуулж төс­вийн мөнгөөр тан­саглаж бай­жээ. Ё.Отгонбаяр гэх нөхөр боловсролын салбарыг удир­даж байхдаа хэчнээн олон ком­панид хэдэн тендер хариу­цуулан өгч, сургууль цэцэрлэгийн ба­рилгыг сэглэснийг таахын ар­гагүй. 200 гаруй барилгын ихэн­х нь сэглэгдсэн барилга бай­гаа учраас үүнийг цааш үргэлж­лүүл­лээ гэхэд чанартай байх уу.
Үргэлж­­лүүлэхгүй юм гэхэд тат­вар төлөгчдийн хэдэн зуун тэр­бу­маар тоглож орхисныг таах аргагүй. Дан ганц сургууль, цэ­цэр­лэг ч гэхгүй төсөвт өртөг нь гацсан өчнөөн олон барилгын цаа­на дандаа “яам” гэх халхавч бай­гаа учраас яамдууд тендер зар­ладаг байдлыг нэн даруй зог­сооё. Тэгэхгүй бол энэ бай­дал жил ирэх тусам л дав­тагдана гэ­сэн үг. Орон ну­таг сургууль, цэ­цэр­лэг гэх мэт барилгуудын тен­де­рийг өөрс­дөө шалгаруулдаг, бу­­сад тен­дерийг нэг газар ха­риу­­ц­аж, дагнан хариуцлагын асууд­­лыг шийд­дэг, алдааг нь хя­­на­даг, тө­рийн мөнгө хаагуур орж бай­гааг хянадаг тогтолцоог царц­­­сан барилгуудыг хэлэлцэж эх­­­лэхтэй зэрэгцэн хөндөх болно гэд­­­гийг олонхийн бүлгийн дар­га Д.Эрдэнэбат мэдэгдэж бай­сан.
Тэгэхээр хариуцлага нэ­хэх үүд­нээс тендерийг орон ну­таг нь өөрөө өгдөг. Үнэхээр ча­нартай барилга барьж чадна гэ­сэн итгэл, баталгаа өгвөл тендерийг өгдөг, да­раа нь хариуцлага тооцдог зарчим руу орох цаг нь болжээ. 21 аймаг 334 суманд байгаа сэг­лэсэн ба­рил­гуудын асуудлаа яри­хаас өмнө энэ асуудлаа нэг мөр бол­гохгүй бол жил бүхэн бид сэг­лэсэн ба­рил­гуудынхаа тоог нэмж бараг л му­зейн үзмэртэй болох хэм­жээнд хүрэх нь.

Холбоотой мэдээ