ЭДИЙН ЗАСГИЙН ТУСГААР ТОГТНОЛ БИДЭНД АЛГА БАЙНА
УИХ-ын гишүүн, Зам тээвэр, барилга хот байгуулалтын сайд Х.Баттулгатай ойрын үеийн улс төр, эдийн засаг, гадаад харилцааны асуудлаар ярилцсаныг дор толилуулъя.
-Та Ерөнхийлөгчийн ОХУ-д хийсэн айлчлалын багт оролцсон. Манайхан ОХУ-тай бензин шатахууны хомсдлыг шийдэх тал дээр тодорхой шийдэлд хүрч чадав уу?
-Шатахууны хомсдолд орсон нөхцөл байдал нэг зүйлийг тод харууллаа. 1990 онд тусгаар тогтнолоо баталгаажуулсан гээд байсан маань дутуу байжээ. Эдийн засгийн тусгаар тогтнол алга байна. Эдийн засаг, бизнесийн цус, тэжээл болсон дизель түлш, бензин шатахуунаараа нэг улсаас 100 хувь хараат байна гэдэг тусгаар тогтнолыг шууд хэврэгшүүлж байгаа хүчин зүйл. Шууд л ажил, амьдралд нь нөлөөлж байгаа биз дээ. Яахав гал унтраах маягаар жаал шатахуун авахаар тохирсон байх. Гээд энэ бол асуудлыг нэг мөр шийдчихэж байгаа хэрэг биш.
-"Орос ах"-аас хамааралтай хэвээрээ л байна гэж үү?
-Энэ бол тэднээс гэхээсээ илүүтэй биднээс, өөрсдөөс маань хамаарч байгаа зүйл л дээ. Бид өөрсдөө шатахууны хамаарлаас гарах, энэ салбарт Оросын ноёрхлоос ангижрах талаар юу ч хийгээгүй байгаатай л холбоотой. Айлчлалаар очоод их л том, том юм ярих гэдэг. Ярьж байгаа юм нь "80 мянган тонн дизель түлш өгөөч".
Орос орны хувьд бидний яриад байгаа хэмжээ бол зүгээр л дусал. Дусагнах төдий зүйлийг ажил хариуцсан хүн нь очоод шийдэж чадахгүй. Заавал төрийн өндөр хэмжээний айлчлалын үеэр ийм зүйл ярихад хүргэнэ гэдэг бидний ямар арчаагүй байгааг, ямар жижигхэн байгааг л илтгэсэн хэрэг. Бид ямар ч стратеги төлөвлөгөөгүй, бэлтгэлгүй, өнөө л бэлэнчлэх, амарчлах, назгай байдлаараа өдий хүрснийхээ шанг хүртлээ.
-Шатахууны хамаарлаас гарах гарцыг нь юу гэж бодож байна?
-Бодох, шийдэх, хийх л хэрэгтэй. Сингапур жишээ нь, Малайз, Индонез гэдэг хоёр улсаас цэвэр усны маш их хамааралтай байсан. Гэтэл бодлого боловсруулж, эрж хайж, судалж, туршиж байгаад асуудлаа бүрэн шийдсэн. Цэвэр усны хамаарлаас гаргах шийдлийг хийсэн хүндээ бараг л баатар цол өгөх шахуу юм болсон. Ердөө л цэвэр усыг их хэмжээгээр гаргаж авах технологийг гаргасан. Нууцаар, тэгээд л толгойны өвчнөөсөө цэвэрхэн ангижирч.
Манайхтай адил Киргиз гэж улс байна. Оросоос шатахууны бүрэн хамааралтай. Оросууд шатахуун өгөхөө болиход л тэнд үнийн хөөрөгдөл бий болоод, тэр нь хувьсгалд хөтөлсөн, саяхан шүү дээ.
-Янз бүрийн боломжууд зөндөө байгаа биз дээ. Яагаад боломж бололцоог эрж хайхгүй, ашиглахгүй өдий хүрсэн юм бол?
-Боломж хангалттай байгаа. Хувийн хэвшлийнхэн бол энэ асуудлаар зөндөө бодож, ярьдаг байсан. Үе, үеийн Засгийн газрууд мөрөөддөг байсан л сэдэв. Ярихаас хэтэрдэггүй зуршлаа өөрчлөөд, бодитой ажил хийж эхлэх болсны дохио. "Өртөг өндөр" гэдэг ганц шалтгаар өдий хүртэл гацаасан. Үнэ өртгөөс илүү аюулгүй байдал, найдвартай хангалт гэж чухал юм байдгийг саяын явдал сайн ойлгуулсан байх.
-Ерөнхийлөгчийн айлчлалын үр дүн ямархуу болов?
-За даа, ер нь нэг "иймэрхүү" л үр дүнтэй боллоо ш дээ. Миний бодлоор бол ОХУ, Монгол хоёр улс цоо шинэ шатанд, шинэ хэлбэрээр ажиллах боломжтой юм болов уу гэсэн бодолтой ирсэн. Шатахууны тухай бол дээр ярьчихлаа.
-"Иймэрхүү" гэдэг нь юу гэсэн утга вэ?
-"Эдийн засгийн тусгаар тогтнол байхгүй" гэдгийг ойлгуулсан, "ярьдаг сэдэв маань жижигхэн, боддог хийдэг маань бүр жижигхэн" гэдгийг л ойлгуулсан гэхүү дээ. Хүлээж авч байгаа тал бидний ярьж, боддог тэр хэмжээнд тохируулж харьцана ш дээ. Айлчлалын бэлтгэл ажлыг хангаж байгаа хүмүүс, Гадаад яамны ажиллаж байгаа царай ч бас нэг тиймэрхүү. Жишээ нь Улаанбаатар төмөр зам нийгэмлэгийн асуудал байна. Бид нарт л том санагдавч, нарийндаа тийм том асуудал биш ш дээ. "Бид 51 хувиа эзэмшмээр байна, 1949 оны гэрээ маань ерөнхийдөө хуучирчихлаа, зах зээлийнх нь шаардлагад нийцүүлье" гэсэн юм л ярилаа. Илүү гарч, холыг харсан юм ярьсангүй дээ.
-Бид яаж том сэтгэх, харилцах ёстой вэ?
-"Өөрсдийнхөө бодит нөхцөл байдал, давуу талаа яаж зуун хувь ашиглах вэ" гэдэгтээ санаа тавьж, зөв гаргаж тавих л асуудал юм. Аль тавиад онд манай улс үнэхээр дорой, хүнд байдалтай байхдаа төмөр замтай болж, тэр нь хөгжлийг чирч ирсэн. Тэр үедээ бол том бодлого, том шийдэл байсан. Гэтэл одоо тэрнээсээ хэтрэхгүй юм яриад байлгүй, хөгжлийн шинэ түвшний бодлого, амбицаа тод илэрхийлэх хэрэгтэй. Одоо бид оросуудтай харьцахдаа 1990-ээд оны өмнөх шигээ харилцаад, тэр үеийнх шигээ санаад байгаа. "Брат" гээд л. . . Ах байхаа больчихсоныг мэдрэхгүй, ах гэж харьцаад л ... Гэтэл өнөөх нь үнэ өртөг, ашиг сонирхлоо яриад, цэвэр наймааны харьцаа гаргаж байгаа шүү дээ. Цаг өөр болсон. Харилцаа ч өөрчлөгдөх ёстой.
-Шинэ бүтээн байгуулалт хөтөлбөр, Шинэ төмөр зам, Зуун мянган айлын орон сууц, Сумдын автозамын сүлжээ, Хурдны зам төслүүд ямар шатандаа яваа талаар ярих уу?
-2008 оны сонгуулиар хоёр нам Оюу толгой, Таван толгойг эдийн засгийн эргэлтэд оруулна гэж амласан. Уул уурхайгаа хөдөлгөөнд оруулж 2.7 сая иргэддээ хувь, хишиг өгөхөөр ярьсан. Хамтарсан засаг байгуулсан гол утга учир энд л байсан. Уг нь энэ хоёр ордын ашиглалтыг зэрэг эхлүүлэх ёстой байсан. Харамсалтай нь Оюу толгойг түрүүлээд явуулчихлаа. Тавантолгойн ордын ашиглалт хоцорч яригдах болсон нь шулуухан хэлэхэд Ухаа худагтай холбоотой л доо.
Ухаа худагийг том Тавантолгойн ордоос өрсөж эхлүүлэх сонирхолтнууд лобби, нөлөө ихтэй байж чадсан. Тэгээд л том Тавантолгойн төсөл хоцорчихсон. Ингэхгүй бол Ухаа худагийн хувьцаа үнэд орохгүй байсан шиг байгаа юм.
Уг нь том Тавантолгойн уурхай эхэлж, Оюутолгойтойгоо цуг хөдөлгөөнд орсон бол нэгэн зэрэг ахиухан орлого орж ирнэ ээ дээ. Бөөн орж ирэх мөнгөөр нь дэд бүтцээ хөгжүүлэх, орон сууцжуулах, төмөр зам, сумдын автозамын сүлжээ гээд тулгамдсан асуудлуудыг шийдье, бодитой ажил болгоё гэсэн санаагаар дээрх төслүүдийг өнгөрсөн жил УИХ-аар оруулж баталсан юм. 1950, 1960-аад оны үед оросуудын хийсэн бодлоготой дүйцэхүйц бодлогыг 2008 сонгуулиар байгуулагдсан УИХ баталсан ухаантай юм л даа, уг нь.
-Тэгээд бүтээн байгуулалтын том төслүүдийн явц ямар байна?
-Том ч гэж дээ. Бид нар л ажил хийж үзээгүй болохоороо том гэж яриад байгаа болохоос хийдэг, бүтээдэг улсуудын хувьд бол жижигхэн төслүүд ш дээ. Дэлхийн II дайнд ялагдсан Герман улс халагдсан цэргүүдээ орон сууц, авто зам гээд дэд бүтцийн бүтээн байгуулалтад шууд оруулж байж. Дөрөв, таван жил байлдаж, догширсон хүмүүсийг зүгээр суулгаж болохгүй ш дээ. Оросууд ч бас дайнд явсан цэргүүдээрээ сүйрсэн Сталинградыг босгуулж, Сибирийн төмөр замыг тавиулжээ. Одоо Монгол Улс ийм олон ажилгүй хүмүүсийнхээ хүчийг бүтээн байгуулалтанд чиглүүлчихэд л болох биш үү. Төслүүд ямартай ч тооцоо судалгаа нь хийгдээд, ТЭЗҮ-үүд нь гараад явж байна.
-Төмөр замын талаар төрөөс баримтлах бодлого гэж гарсан. Өмнөх бодлогоос юугаараа ялгаатай юм бэ?
-Өмнө нь Төмөр замын талаарх төрийн бодлого гэж байгаагүй юм. 2007 онд л Төмөр замын хууль шинээр батлагдсан. Төмөр замын бодлого гэж яагаад гаргасан гэхээр стратегийн ордууд төвлөрсөн говийн бүсийн төмөр зам зөвхөн Хятад руу чиглэсэн, түүхий эд зөөх баримжаатай байх юм бол хараат болох аюул нүүрлэсэн. Хөрш оронтой харилцааны хүндрэл гарлаа гэхэд саяын дизель түлшний хомсдол шиг л болгохгүйн үүднээс альтернатив хувилбар дэвшүүлсэн хэрэг. Үүнийг маань ард түмэн дэмжсэн, УИХ баталсан. Шинэ төмөр зам баригдаад, үйл ажиллагаа нь жигдрэхээр амьдрал ахуйд нь нөлөөлөөд монголчууд илүү сайн ойлгох байх аа.
-Төмөр замын шинэ шугамын санхүүжилтийн эх үүсвэр тодорхойгүй байхад ажлаа эхэлчихсэн явах юм?
-Тодорхойгүй гэдэг ташаа мэдээлэл. Таван толгойн тендерт оролцож байгаа олон улсын томоохон компаниуд шинэ төмөр замд хөрөнгө оруулахаа эхэлж амласан. Ерөнхийдөө ТЭЗҮ нь 2009 оноос урьдчилсан байдлаар гарчихсан. ТЭЗҮ-ийн дагуу эхний хоёр, гурван сардаа санхүүжилтээ гаргачих Монголын туршлагатай, чадвартай компаниудыг ажилд нь оруулаад бүтээн байгуулалтыг эхлүүлчихсэн. Цаг хугацаатай уралдах хэрэгцээ байна. Нөгөө талаар олон улсын тендер зарлахаар бас л "гадны компаниуд хамаг ажлыг авна" гэсэн болгоомжлол бас байгаа л даа.
ҮНДЭСНИЙ ЭРХ АШИГ ГЭЖ БАЙМААР САНАГДДАГ
-Таван толгойн төслийн олборлогчийг тодруулах ажлын хэсэгт та орсон байхаа. Ямар шалгуур үзүүлэлтийг голлож байгаа вэ?
-Таван толгойн тендер дээр гол нь Монгол Улсад илүү өгөөжтэй байх компани орох, шинэ төмөр зам, Сайншандын аж үйлдвэрийн цогцолборт илүүтэй анхаарч, хөрөнгө оруулах сонирхол зэрэг нөхцөлүүдийг түлхүү харна.
-Монгол нефть олборлогч орон, гэтэл шатахууны үйлдвэр өдий болтол баригдаагүй. Учир нь юунд байдаг юм бол?
-Бодлого байхгүй байна. Уг нь хоёр, гурван ч компани ТЭЗҮ-ээ хийчихсэн, хөрөнгө оруулалт бэлэн байхад чиглэлийнх нь яам зөвшөөрөл өгөхгүй байгаа. Аль 1947 онд Чойбалсан Зүүнбаянд биеэрээ очиж, нефть боловсруулах үйлдвэр бариулсан байх юм. Одоо Зүүнбаянгийн нефтийг Хятад руу түүхийгээр нь зөөсөөр л байгаа. Тамсагбулагийн нефтийг бас л хятадууд шууд цааш нь зөөж байгаа. Тэр нефтийг манайхан бага гээд голонгуй ярьж, боловсруулахаас татгалзаад байгаа. Хятад 1.4 тэрбум хүнтэй байж бага гэж гололгүй зөөж байхад 2.7 сая хүнтэй Монголын удирдагчид "бага" гээд голоод суугааг ойлгоход бэрх. Үндэсний эрх ашиг гэж баймаар санагддаг.
-Ярианыхаа сэдвийг өөрчилье. Жүдогийн холбооны ерөнхийлөгч нь та. Жүдогийн холбоо 21 дэд ерөнхийлөгчтэй байдаг нь ямар учиртай юм бэ?
-Би тамирчин байсан. Социализмын үед олимпийн аваргатай болчих гээд хэд хэдэн удаа дөхөөд чадаагүй. 2006 онд би Жүдо бөхийн холбооны Ерөнхийлөгчөөр сонгогдоод, багш нартайгаа, тамирчидтайгаа зөвлөлдсөн. Тэгээд 2008 онд олимпийн аварга төрүүлнэ гэж зорилго тавьсан. 2006 онд Түвшинбаяр бас шигшээ багт орсон. Түүнийг би Женко клубтээ авсан. 2008 оныг онцолсон нь хоёр шалтгаантай. Нэгд, Бээжингийн тэнгэрт Монголын далбааг мандуулж, тусгаар улсаа илүү тод тунхаглах. Нөгөө нь Монголд ийм ойрхон олимп мөд болохгүй гэж бодсоных. 1988 онд Сөүлийн олимп бидэнд хамгийн ойрхон нь болсон. Олимпийн наадам Европ, Америкт голдуу болдог. Тамирчин хүнд зовлон их. Цаг агаар, хоол унд, цагийн зөрүү гээд. Бээжин ойр, цагийн зөрүүгүй, хөгжөөн дэмжигчид олон очих зэрэг нь боломж болж харагдсан л даа. Тэр 21 дэд ерөнхийлөгч гэдгийн х