Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатрууд зөвлөхөөр ажилладаг "Гангүүр" ХХК-ийн зөвлөх инженер Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар Д.Базаргүрээс зарим зүйлийг тодрууллаа.
-Зам, гүүрний ажил хийхэд төсөв хөрөнгөн дээр их асуудал үүсдэг. Ер нь, Горхийн гүүрийг барихад төсөв хөрөнгө хэр хүрэлцээтэй байв?
-2.4 тэрбум төгрөгөөр босож байгаа. Харин үнийн өөрчлөлтийн зөрүү 800 гаруй сая төгрөг гарсан.
-Томоохон гүүрний барилгын ажлыг хийхэд ямар бэрхшээл тулгарч байна вэ?
-Гол нь хөрөнгө санхүүгийн л бэрхшээл байна. Тэрнээс орчин үеийн дэвшилтэт тоног төхөөрөмж, ажиллах боловсон хүчин гээд бүгд л бидэнд байна.
-Гүүрт тулгуур хамгийн чухал гэдэг. Тэгэхээр уг гүүрний тулгуурыг хэрхэн босгосон бэ?
-Дөрвөн цооногийг доошоо 13 метр гүнзгий суулгаж, ханыг нь шавраар бэхжүүлсэн. 42 метрийн алгасалтай уг гүүрийг томоохон хотуудад далай тэнгист барьдаг гүүрний стандартын дагуу барьсан.
-Гүүрний даац хэр вэ. Мөн ашиглалтын хугацаа хэдэн жил гэж үзэж байгаа вэ?
-Манайд одоо явж байгаа машин техникийг бүгдийг нь даана. Тэр даац нь 114 тонн гэж үзэж болно. Урт нь 211метр, өргөн нь 10 метр. Ашиглалтын хугацаа гэж байхгүй. Ямар ч байсан их засварт 100 жилийн дараа орно. Харин уснаас үүсэх эвдрэл гэмтлээс хамгаалж байх хэрэгтэй.
Монголчууд өөрсдөө барьсан анхны том гүүр
ЗТБХБ-ын сайд Х.Баттулгаас цөөн асуултад хариу авлаа.
-Горхийн гүүрний онцлог гэвэл?
Энэ бол монголчууд өөрсдөө анх удаа барьж байгаа том гүүр. Энэ 211 метр гүүр маань Тэрэлж Хэнтий рүү хандсан аялал жуулчлалыг хөгжүүлэхэд томоохон түлхэц өгөх юм. Гүүрний барилгын ажлыг 2008 оноос эхлээд хийж, 2009 оны эдийн засгийн хямралын үед нэлээн хүнд байдалтай байж байгаад өнгөрсөн онд эхлүүлээд дуусаж байгаа юм.
-Зам гүүрний ажлын явцад үнийн зөрүү гэж гарч байна. Үүнийг уг компанид төрөөс олгож өгөх үү?
-Улсын төсөв дээр зам гүүрний компаниуд тодорхой хэмжээний алдагдал хүлээсэн байгаа. Алдагдлыг төсвөөс олгох ёстой. Энэ жилийн төсөвт дээрх алдагдлын 50 хувийг суулгаж өгсөн.
-Манай улсад нийт хэдэн гүүр байна вэ. Одоогоор гүүр барилгын ажил хэрхэн явж байна вэ?
-Жижиг,том нийлсэн 600-гаад гүүр байгаа. Үүний 200 гүүр нь том голууд дээр бий. Улаанбаатар хотыг тойрсон 10 гаран гүүр байдаг. Хотын доторх гүүр гэвэл Гурвалжингийн гүүрийг засаад дууссан, Маршалын гүүрийг шинээр бариад энэ жил ашиглалтад оруулсан. Мөн Баянзүрхийн гүүрний их засварыг хийсэн. Цаашдаа Энгельсийн гүүрийг оны сүүлээр ашиглалтад оруулна. Гүүрнүүдийн дундаж насжилт нь 40-50 жил болчихсон. Урд нь барьж байсан гүүрнүүд технологийн хувьд хүндрэлтэй байсан. Иймээс одоо бараг бүх гүүрэнд засвар хийж байна.