Барилгын бизнесийн хурдасгуурыг бид бүтээж байна

Барилгын бизнесийн хурдасгуурыг бид бүтээж байна
    Бид сар бүр “Дугаарын зочин” буландаа салбарын онцлох хүнийг урьж, тулгамдаж байгаа асуудал, хөгжил дэвшил, үзэл бодол, хувь хүний хөгжлийн талаар сонирхолтой яриа өрнүүлдэг билээ. Энэ удаагийн дугаартаа барилгын салбарын нэгдсэн мэдээллийг санг бүрдүүлж, салбартаа маркетингийн салбарыг түүчээлэн хөгжүүлж буй “Барилга МН” ХХК- ийн ерөнхий захирал Г.Батсүхийг урилаа.

Монголд хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл олон ч барилгын салбараар дагнан бичдэг нь тун ховор гэж хэлж болно. Тиймээс энэ санаа хэрхэн төрөв, ямар зорилготойгоор үйл ажиллагаагаа эхлүүлж байсан бэ?  
Би өмнө нь барилга угсралт, засал чимэглэл, амины орон сууц барих гэх мэт ажлуудыг гүйцэтгэдэг байсан. Тухайн үед чанартай барилгын материал худалдан авах, итгэлтэй гүйцэтгэгч хайж олоход хэцүү, цаг хугацаа их алддаг байсан. Тиймээс эдгээр асуудлыг илүү хялбараар шийдэж, салбартаа ажиллаж байгаа аж ахуй нэгж, байгууллагуудыг хооронд нь холбосон нэгдсэн мэдээллийн сантай болох хэрэгтэй гэж бодсон. Энэ санаанаас үүдэн 2007 онд barilga.mn сайтаар үйл ажиллагаа эхлүүлсэн. Сайтаараа дамжуулан барилгын салбарын мэдээ мэдээллийг түгээхээс гадна салбарын  аж ахуй нэг байгууллага /ААНБ/ - ууд нь өөрсдийн бараа бүтээгдэхүүнээ олон нийтэд танилцуулах, зорилтот хэрэглэгч нь нэгдсэн мэдээллийн сангаас сонголт хийхэд илүү хялбар байлгах зорилгоор ажиллаж, цаг хугацаа өнгөрөх тусам илүү өргөжин, өргөн хүрээнд хамтран ажиллах болсон.

Сайтаас гадна сэтгүүлийг эрхлэн гаргаж байгаа. Уг нь цаг үе улам цахим руу шилжиж байна. Тэгэхээр хэвлэмэл материалд өөрийн гэсэн үнэ цэнэ оршдог юм болов уу?
Сэтгүүлээ 2010 оноос эхлэн салбарыхандаа хүргэж эхэлсэн. Барилгын салбарын удирдах албан тушаалтан, шийдвэр гаргагчдийн дийлэнх нь ахимаг насны хүмүүс байдаг учраас цахимаас илүүтэй хэвлэмэл материалыг унших сонирхолтой байдаг. Сонинг бол тухайн үедээ уншаад л дараа нь хаячихдаг. Харин цахим, facebook- ийн мэдээлэл нь элдэв янзын мэдээлэл дунд живээд алга болдог сул талтай. Харин Барилга. МН сэтгүүлийн үнэ цэнэ бол "хуучирдаггүй сэтгүүл" гэж хэлэхэд болно. Учир нь бид шар, хар, цагаан мэдээ бичдэггүй харин цаг хугацаа өнгөрсөн ч үнэ цэнээ алддаггүй мэргэжлийн мэдээллийг бэлтгэдэг нь тухайн уншигчдаа архив, судалгааны бодит баримт болон үлддэг. Ер нь тухайлсан салбарыг дагнан бичдэг сэтгүүлүүдийн үнэ цэнэ үүнд оршдог гэж бодож байна.
Хэвлэл мэдээллийн хэрэгслийнхээ хувьд ямар нийтлэлийн бодлоготой ажиллаж байна вэ? 
Салбарт болж байгаа шинэ мэдээ мэдээллийг цаг алдалгүй хүргэх нь эхний зорилго. Түүнчлэн барилга, амины орон сууц, барилгын материал, архитектур, интерьер дизайн, үл хөдлөх хөрөнгө зэрэг сэдвээр мэргэжилтнүүд, сэтгүүлчдийн бичсэн нийтлэл, контентийг бэлтгэхээс гадна салбартаа манлайлан, нийгэмдээ зөв үлгэр дуурайлал үзүүлэн амжилттай ажиллаж байгаа төр нийгмийн зүтгэлтэн, удирдлагууд, инженер, техникийн ажилтнуудыг олон нийтэд алдаршуулан таниулах ярилцлагуудыг бэлдэж байна. Түүнчлэн дотоодын төдийгүй олон улсад нэвтэрч байгаа технологийн дэвшлүүд, Монголын барилгын салбарт тулгамдаж байгаа асуудлууд, түүнийг шийдвэрлэх замуудыг холбогдох албаны хүмүүсээс "тодруулга" авч, эрдэмтэн, мэргэжилтнүүдийн үнэ цэнэтэй үг, саналыг хүргэж, салбартаа ажиллаж байгаа төрийн бус байгууллага, аж ахуй нэгжүүдийнхээ дуу хоолой нь болохыг нийтлэлийн бодлогоо болгон ажилладаг.
Төр, хувийн хэвшлүүдийн хоорондын уялдаа холбоог сайжруулбал, олон дэвшил гарах юм шиг. Нийтлэлийн бодлогоос тань харахад энэ таны зорьж яваа зүйлийн нэг болов уу гэж бодогдож байна?
Ялангуяа төрийн байгууллагууд хоорондоо уялдаа, холбоо тун муутай ажилладаг. Яам, нийслэл хот, аймгууд, Мэргэжлийн хяналтын газрууд гээд олон байгууллагуудын тоо баримт тус тусдаа гардаг. Нэгтгэж судалгаа, дата мэдээлэл гаргадаггүй учраас статистик тоо баримтууд замбараагүй. Төрийн бус байгууллагууд гэхэд үйл ажиллагаа явуулж байгаа чиглэлдээ анхаарна уу гэхээс салбарын хэмжээнд санаа тавьж, эрх ашгийг хамгаалах тал дээр дутмаг ажилладаг. ААН - үүд ялгаагүй өөр өөрсдийн "довыг шарлуулаад" явдаг. Бизнест нь ямар нэгэн асуудал, гацаа гарвал мөнгөөр шийдэж болох бүгдийг хийдэг эрүүл бус тогтолцоо барилгын салбарт бий гэдгийг мэргэжилтнүүд анзаардаг л байх. Хувийн хэвшлийн компаниуд, салбарын мэргэжилтнүүд маань төрийн бус байгууллага /ТББ/-даа идэвхтэй нэгдэж, хүчирхэг олон нийтийн байгууллагыг бий болгож, түүгээрээ дамжуулж тулгамдсан асуудлуудаа шийдвэрлэх тал дээр ажиллабал илүү үр дүнтэй.

ВЭБ САЙТ НЬ БАЙГУУЛЛАГЫН НЭРИЙН ХУУДАС БОЛДОГ

Barilga.mn сайт 5 дахь удаагийн шинэчлэлээ хийлээ. Энэхүү шинэчлэлтээрээ ямар давуу тал, шинэ боломжуудыг бий болгосон бэ?
Бид жил гаруй хугацаанд сайтынхаа шинэчлэлийг хийлээ. Энэ нь нэг талаараа хэрэглэгчид хэрэгтэй зүйлээ хайхад илүү хялбар, оновчтой байх хайлтын системийг чухалчилсан бол нөгөө талаараа манайд бүртгэлтэй барилгын гүйцэтгэгч, зураг төслийн компаниуд нь төсөл хэрэгжүүлэгч, захиалагчаа богино хугацаанд олдог байдлаар зохион байгуулсан. Үүнээс гадна орчин үеийн чиг хандлагийг даган цахим, онлайн дэлгүүр нээх боломжийг бүрдүүлсэн. Энэ хэсэгт барилгын материал үйлдвэрлэгчид, импортлогч, ханган нийлүүлэгчид бараа бүтээгдэхүүнээ сайтаар дамжуулан худалдаалах, харилцагчтайгаа холбоо тогтоох нөхцөл бүрдсэнээрээ шинэлэг болсон байна.



ААН - үүдийг “Barilgа.mn” сайтад нэгтгэн мэдээллийн санг бүрдүүлдэг гэж ойлгож байна. Тэгэхээр би хувьдаа сайт хийлгээд өөрөө хөгжүүлж болох байтал заавал танай домайнаар нээхийн давуу тал, ач холбогдол юундаа байдаг вэ?
Барилгын компаниудын хувьд өөрсдийн сайтаа хийлгэх нь өндөр зардалтай, хөгжүүлэлт хийхэд цаг шаардлагатай, нэмэлт ажлын байр гаргах хэрэгтэй, жил бүр домайн эрхийн төлбөр төлөх гээд арчилж, тордохын тулд багагүй хүчин чармайлт шаардлагатай байдаг. Харин Вarilgа.mn нь хэдийнэ бодит хэрэглэгч, уншигчид, хандалт өндөртэй болсон учраас манай сайтаар дамжуулан цахим маркетингаа хийх боломж бүрдэж, зорилтот хэрэглэгчдээ хүрэх боломж бүрдэж байгаа юм. Бизнес эрхлэгчид Barilga.mn-д нэгдсэнээр өөрийн вэбсайтыг үүсгэх, цахим дэлгүүр нээж, бараа бүтээгдэхүүнээ борлуулах,, ажлын байраа зарлан хүний нөөцөө бүрдүүлэх, зохион байгуулж буй үйл ажилгаандаа оролцогчдыг бүртгэх, орон сууц үл хөдлөх хөрөнгөө борлуулах зэрэг олон талын ач холбогдолтой. Аливаа төсөл хэрэгжүүлэгч, захиалагч, хэрэглэгчид хэрэгтэй мэдээллээ олохын тулд ихэвчлэн google хайлтыг ашигладаг, барилгын ямар ч материалыг хайсан barilga.mn сайт хамгийн эхэнд гарч ирдэг учраас тухайн компаний мэдээлэл хамгийн түрүүнд гарч ирэх боломж бий болно.
“Barilga expo” үзэсгэлэнг зохион байгуулаад багагүй хугацаа өнгөрлөө. ААНБ - ууд үзэсгэлэнд оролцсоноор ямар давуу тал, боломжийг бий болгодог вэ? 
"Barilga expo" үзэсгэлэнг 2007 оноос хойш зохион байгуулсан. Жил ирэх тусам оролцогч компани, үзэгчдийн тоо өссөөр байна. Өнгөрсөн жилийн тоо баримтаас харахад 230 гаруй аж ахуй нэгж, байгууллагууд оролцож, 34000 орчим хүн үзэж сонирхсон. Үзэсгэлэнгийн үеэр зорилтот хэрэглэгчид нэг дор цугладаг учраас оролцогч компаниуд хэрэглэгчтэйгээ нүүр тулан уулзах, төсөл хөтөлбөрөө танилцуулах, хамтын ажиллагаагаа өргөжүүлэх боломж бүрдэж, борлуулалтаа нэмэгдүүлэх сэжим нь болж өгдөг. Манай үзэсгэлэнг зохион байгуулагдсанаас нь эхлээд одоог хүртэл тасралтгүй оролцож байгаа цөөнгүй компаниуд байгаа нь ямар үр дүнг оролцогч компаниудад өгдгийг энэхүү бодит жишээ харуулах байх.

МАРКЕТИНГ БОЛ ЗАХ ЗЭЭЛЭЭ СУДЛАХ УХААН

Цахим идэвхжүүлэлт хийх, үзэсгэлэнд оролцох зэрэг нь маркетинг руу чиглэсэн үйл ажиллагаанууд гэж харагдаж байна. Ер нь маркетинг гэдгийг реклам хийж, бүтээгдэхүүнээ борлуулах арга зам гэсэн ойлголт байдаг. Энэ хэр оновчтой тодорхойлолт юм бол?
Маркетинг гэдэг бол зах зээлээ судлах ухаан юм. Эхлээд зах зээл дээрх хэрэгцээгээ тодорхойлон, хэрэглэгчээ судалж, уг судалгаан дээрээ үндэслэн бүтээгдэхүүнээ гаргах, борлуулах процесс гэж хэлж болно. Харин борлуултаа хийхдээ ямар төрлийн маркетингийн арга тактик хэрэглэх вэ гэдгээ оновчтой тодорхойлвол илүү үр дүнтэй.
Томоохон төслүүдийг эс тооцвол маркетингийн тал дээр барилгын салбарынхан “хайнга” байна уу даа гэж харагддаг? Ер нь барилгын компаниуд маркетингаа хэрхэн хийх ёстой вэ?
Барилгын салбарт 6000 гаруй тусгай зөвшөөрөлтэй компаниуд байдаг. Эдгээрээс хувийн хэвшлийн цөөн аж ахуй нэгжүүд, ялангуяа
үндэсний үйлвэрлэгчид маркетингдаа анхаарч ажилладаг. Гэхдээ зах зээл нь жижигхэн учраас томоохон хэмжээний, урт хугацааны контент гаргах нь өндөр зардалтай учраас төдийлөн хийдэггүй. Тухайлсан бараа бүтээгдэхүүнээрээ л маркетинг явуулж байна.
    Миний бодлоор барилгын салбарт үйл ажиллагаа явуулж байгаа байгууллагуудыг мэргэжлийн болон ченж гэж хувааж үзэж болох юм. Мэргэжлийнхэн бол салбарын уналт, өсөлттэй бүх цаг үед үнэнчээр ажиллаж, хөгжилд нь санаа зовж, дуу хоолойгоо хүргэж, өөрчлөлт шинэчлэлт хийхийг зорьдог бол ченж компаниуд зоосны нүхээр бүгдийг харж, ашиг олох зорилготойгоор орж ирээд, ашиггүй бол дуртай цагтаа хаяад явчихдаг, салбарын тулгамдаж байгаа асуудал тэдгээр компаниудад огтхон ч хамаагүй байдаг. Үүгээр юу хэлэх гэсэн бэ гэхээр ченж компаниудаас ялгарахын тулд өөрийн гэсэн өнгө төрхийг бий болгож, маркетингаа хийх хэрэгтэй. Жишээлбэл, компанийн брэнд логотой болох, мэдээллээ цахим орчинд түгээж, ул мөрөө зөв гаргах шаардлагатай байгаа юм. Гэхдээ маркетинг гэдэг нь учиргүй олон реклам цацахдаа биш. Хамгийн гол нь барилгын салбартаа өөрсдийгөө таниулан олон нийтийн арга хэмжээнд оролцож, ажилтнаа хамтрагчаа сурган чадавхжуулж, ажлаа мэргэжлийн өндөр түвшинд  төгс хийх нь хамгийн чухал маркетинг болж чадна.
   Интернетэд компаний нэр бичээд хайхаар ихэвчлэн шүүх, тендерийн сайт эсвэл тухайн компанийн талаарх сөрөг мэдээ ихэвчлэн гарч ирдэг. Тиймээс цахим орчинд өөрсдийн сайттай болж, түүгээрээ дамжуулан хийж бүтээсэн ажлуудаа олон нийтэд танилцуулж, зөвлөгөө, мэдээллээ контент хэлбэрээр оруулах нь энгийн мөртлөө хамгийн үр дүнтэй байх болно. Хэрвээ мэргэжлийн компаниуд үүнийг хэрэгжүүлээд эхэлбэл, Монголын барилгын салбар цахимд ертөнцөд өнгөлөг, гэгээлэг болж эхэлнэ. Бид барилгын жижиг дунд үйлдвэрлэгч /ЖДҮ/-д зориулан Б-Маркетинг багцыг гаргасан нь тэдэнд их таалагдаж, үйл ажиллагаанд нь дэмжлэг болж байна.
Барилга угсралт, материал үйлдвэрлэгчид, ханган нийлүүлэгчдийн үйл ажиллагаа чиглэл өөр учраас маркетинг нь бас ялгаатай байх хэрэгтэй юу?
Барилгын гүйцэтгэгч, зураг төслийн мэргэжлийн компаниудын хувьд маркетинг нь ойролцоо. Учир нь зорилтот бүлэг нь тодорхой, хийсэн ажлын үр дүнгээрээ тухайн компанийн үнэ цэнэ нь үнэлэгддэг. Хамгийн гол нь хэрэгтэй цагтаа, хэрэгтэй хүндээ мэдээллээ
харагдуулах, байршуулах нь тун чухал юм. Ялангуяа гадны төсөл хэрэгжүүлэгч нар зураг төсөл гаргах, гүйцэтгэгч компанийг хайхдаа дийлэнх нь интенетээс анхдагч мэдээллээ олдог учраас тухайн компанийн вэб сайт эхний нэрийн хуудас болдог. Ихэнх барилгын компаниуд "facebook page" төдийхөн нээдэг. Гэтэл энэ нь хов жив, хэрэгтэй, хэрэггүй олон мэдээлэл дунд "живээд" алга болдог сул талтай. Тиймээс танайх мэргэжлийн компани л бол өөрийн гэсэн вэб сайт, мэйл хаягтай байх нь орчин үеийн бизнесийн салбарт байх ёстой зүйл болсон байна. “Цалингаа өгдөггүй”, “чанаргүй барилга баридаг” гээд салбарын нэр хүнд нийтийн дунд уналттай байгаа. Үнэхээр салбар ийм байдалтай байна уу, эсвэл таны хэлдгээр “ченж” компаниудаас үүдэлтэй байна уу?
Хэтэрхий мөнгө, ашиг харж, олон тендерийн ажил зэрэг аваад, түүнийгээ хугацаанд нь ашиглалтад өгч чадахгүй, өөрийн потенцалаас давсан ажлыг хийх гэж сарвайж, ажилтнууддаа цалинг нь өгдөггүй, материал аваад үнэ хөлсийг нь өгдөггүй, зээл авъя гэхээр санхүүгийн үзүүлэлт нь тааруу, ийм хэсэг компаниудаас болоод салбарын нэр хүнд унах нэг шалтгаан болоод байна. Өөрөөр хэлбэл барилгын салбарын бизнесийн ёс зүй, шалгуур гэдэг зүйл алга. МБИХ - оос инженерүүдийг ёс зүйтэй байлгах дүрэм, журам гаргаж, үүнийг эмчийн тангараг шиг өргөдөг болъё гэсэн санал гаргаж, одоо хэрэгжиж байгаа. Үүнтэй адил бусад газрууд ч мэргэжлийн ёс зүй гэдэг зүйлийг бий болгох шаардлагатай болж байгаа юм. Тусгай зөвшөөрөлтэй 6000 орчим компаниуд байгаа хэдий ч өдөр тутам үйл ажиллагаагаа хэвийн явуулдаг 1000 орчим компани бий. Бусад нь тогтмол бус үйл ажиллагаа явуулж, тендер авбал хийчээд, байхгүй бол алга болчихдог. Хийсэн ажил нь салбарынхаа нэрийг унагасан байх нь цөөнгүй л байна.

ИМПОРТЫН БАРИЛГЫН МАТЕРИАЛД “ЦЕНЗУР” ГЭЖ АЛГА

Та барилгын материалын чиглэлийн олон судалгаа, мэдээлэл дунд ажилладаг. Тиймээс дотоодын үйлдвэрлэгч нарыг хэрхэн хөгжүүлэх талаар таны бодлыг сонсмоор байна?
Миний бодлоор дотоодод байгаа чулуу, элс гэх мэт түүхий эд, материалиудыг ашиглавал импортын барааг эрс багасгаж болно. Гэхдээ дэлхийн томоохон үйлдвэрлэгчидтэй хөрш зэргэлдээ учраас бүх материалыг үйлдвэрлэх боломжгүй байна. Жишээлбэл, хөнгөн цагаан, төмөр, PVC хуванцар эдлэлүүд, цахилгааны, сантехникийн эд хэрэгслүүдийг үйлдвэрлэх гэхээр асар өндөр үнэтэй тоног төхөөрөмжүүд хэрэгтэй болдог. Магадгүй хэрэгтэй төхөөрөмжийг нь авчраад том үйлдвэр бий болголоо гэж бодоход нэг сарын хугацаанд дотоодын хэрэгцээгээ  бүрэн хангачих боломжтой юм. Тиймээс үлдсэн 11 сарын турш үйлдвэрлэсэн бүтээгдэхүүнээ экспортод гаргах шаардлагатай болж байна. Дэлхийн зах зээлд гарахын тулд олон улсын чанар, стандартад нийцсэн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх шаардлага тулгардаг. Шинэ брэнд гаргаад экспортод гаргахад амжилт муутай байдаг учраас хэдийнэ нэр хүндтэй болсон чанартай брэндийн технологийг Монголд оруулж ирээд, дотооддоо үйлдвэрлэн экспортод гаргавал илүү үр дүнтэй байх болно.
  Барилгын материалын эрэлт хэрэгцээний 40 хувийг дотоодын үйлдвэрлэлээр хангаж байна. Засал чимэглэл, сантехник , цахилгаан, холбоо дохиолол болон барилгын материалын үйлдвэрүүдийн ихэнх түүхий эд импортоор орж ирдэг. Төр бодлогоор дотоодын үйлдвэрлэгч нарт тусгай зөвшөөрөл, тохирлын гэрчилгээтэй  ААНБ байх гээд өндөр шаардлага тавьж, хуулинд заасан хэрнээ импортын барилгын материал дээр цензур байдаггүй. Хэдийгээр тодорхой шалгуур, шаардлага байгаа ч амьдрал дээр хяналтгүй байна. Үүнийг НӨАТ-гүй худалдаалагдаж байгаа материалуудаас харж болох юм. Импортын материал замбараагүй байгаа учраас үндэсний үйлдвэрлэгч нарт хүндрэлтэй байна.
 Ямар процессоор татваргүй материалууд гаалиар нэвтрээд байна вэ?
Олон нийтэд бол байцаагч нар хянаж, лабораторид шинжилгээ хийдэг гэсэн ойлголт өргөн бий. Гаальтай гэж нэрлэгддэг машинаар орж ирсэн барилгын материалуудад гаалийн татвар, НӨАТ болон нэмэлт татварууд төлөгддөггүй. 100 айл, захуудад тухайн барилгын материалын тохирлын гэрчилгээ, лабораторийн шинжилгээ байхгүй, и-баримт өгдөггүй нь үүнтэй холбоотой. Импортын материалын талаарх судалгаа хийхийн тулд гаалийн мэдээг авахаар тун зөрүүтэй тоо баримт гардаг. Хичнээн барилга баригдав гэдгийг нь тооцохоор тэр гаалийн тоо баримтаас хавь илүү материалын хэрэгцээ байдаг. Тиймээс хяналтгүй чанаргүй материалууд орж ирэхээр барилгууд ч чанаргүй баригдаж таарна. Дэлхийн хөгжингүй оронд дотоодын үйлдвэрлэгчидтэйгээ адилхан шаардлага тавьдаг. Энэ нь үйлдвэрлэгч нартаа маш их дэмжлэг болдог гэдгийг олон улсын жишгээс харж болох юм. Барилга гэдэг хүний эрүүл мэнд амь настай холбоотой, мөн өвлөгдөх үл хөдлөх хөрөнгө болдог учир барилгын материалын худалдаа импортын үйл ажиллагаанд эм, хүнсний худалдаа шиг бодлого, хяналт нэн шаардлагатай байна.
Та МБҮА -ын удирдах зөвлөлийн гишүүнээр ажилладаг. Тиймээс тусгай зөвшөөрөлтэй хэдэн ААН байгаа, энэхүү зөвшөөрлийг авахад ямар шаардлага тавигддаг талаар тодруулмаар байна?
2010 оноос эхлэн төрийн чиг үүргийг төрийн бус байгууллагаар гүйцэтгүүлэхээр болж, зохих дүрэм журмуудад өөрчлөлт оруулаад 2018 оноос эхлэн тусгай зөвшөөрлийн үйл ажиллагааг зохион байгуулах болсон.  Монголын барилгын үндэсний ассациоци /МБҮА/ - ийн хувьд бусад салбарын төрийн бус байгууллагуудтай хамтран консерваци болоод тусгай зөвшөөрлийн үйл ажиллагааг явуулж байна. Одоогийн байдлаар тусгай зөвшөөрөлтэй барилга угсралтын 5400 гаруй, зураг төслийн 850 гаруй ААН, өргөх машин механизм, лифт гэх зэрэг үйл ажиллагаа явуулдаг 180 гаруй байгууллага бий. Төрийн бус байгууллагууд тусгай зөвшөөрөл олгож эхэлснээр зөвшөөрөл авахад цаг хугацааны хувьд ихээхэн хэмнэж, 10 хоногийн дотор хариуг нь гаргахаас гадна цахим, онлайнаар материалаа бүрдүүлэн гэрчилгээ авах боломж бүрдүүлэн, хүний оролцоог багасгаад байна. Энэхүү цахим бүртгэлийн програм хангамжийг нь БХБЯ- наас хийж, үйл ажиллагааг нь МБҮА сайжруулан ажиллаж байгаа. Харин зөвшөөрөл хүсэгчдэд тавигдах шаардлага, бүрдүүлэх материалын тухайд ажилбар бүрээрээ өөр өөр учраас нийтлэг зүйл хэлж болохгүй юм. Энгийн барилгад гэхэд нэг инженер, нэг техникийн ажилтантай байхад бага төвөгшилтэй барилгын ажлыг авах боломжтой. Бусад техник тоног төхөөрөмж, ажилчдын мэдээлэл шаардлагагүй болсон байгаа.
Тусгай зөвшөөрөлтэй компаниудад тооны хязгаар гэж байдаг уу? Эсвэл хүссэн болгон нь авах боломжтой байдаг уу?
Монгол улс чөлөөт зах зээлийн нийгэмд шилжчихсэн учраас тухайн иргэн юу хийхийг хүснэ түүнийгээ хийх боломж дүүрэн байна. Дээд боловсролгүй байсан ч материалаа бүрдүүлээд, тусгай зөвшөөрөл авах тогтолцоо бий. Энэ нь нэг талаасаа буруу. Олон улсад барилгын мэргэжилтэй хүн л салбартаа компани байгуулж, үйл ажиллагаа явуулах эрхтэй байдаг. Гэтэл Монголд ямар ч хамаагүй хөндлөн мэргэжилтэй хүн барилгын компани байгуулаад удирдах эрхтэй болдог буруу жишиг бий. Цаашид зохих хууль дүрмэнд өөрчлөлт оруулж, барилгын компаниудыг мэргэжлийн удирдлагатай, мэргэжлийн компани болгох хэрэгтэй. Энэ өөрчлөлтийг хийхгүй бол мэргэжлийн бус хүмүүс мөнгөний төлөө барилгын компани байгуулж, чанаргүй барилга барих, барилгачдыг хулхидах зэрэг ёс зүйгүй, хууль бус үйлдэл их гарах болсон.

 НОГООН БАРИЛГА БАРИХАД ТӨРИЙН БОДЛОГО ДУТАГДАЖ БАЙНА

Та барилгын салбарын олон судалгаан дунд ажилладаг хүний хувьд Монголын барилгын салбар хөгжлийн  үе шатанд явж байна гэж боддог вэ?
Герман, Швейцари, Франц, Итали, Чех, Польш болон Америк, Араб, Азийн орнуудаар явж барилгын салбарынх үйл ажиллагаа, хөгжилтэй танилцаж нилээд явлаа. Бид хөгжингүй орнуудтай харьцуулбал хол хоцорсон. Америкаас бараг 100 жилээр, хөрш орнуудаас 20, 30 жилийн ард явна. Бүтээмжийн хувьд ч, гаднаа харагдах байдлын хувьд ч ялгаатай. Олон улсад барилга бол урлаг болон хөгжсөн байдаг. Эртний Грек, Ромын барилгуудаас эхлүүлээд Европын барилгуудыг харахад тэр чигтээ нүд баясаж, сэтгэл хөдөлмөөр сайхан. Харин Монголд дөрвөлжин, ёотон шиг барилгуудаар дүүрэн байгаа нь бас л бодууштай. Гэхдээ Монголд цөөн хэдэн компаниуд манлайлан, орчин үеийн төслийн менежментийг нэвтрүүлж, түүнийгээ хэрэгжүүлж байгаа гэдгийг хэлэх нь зөв байх. Харин бид олон улсын түвшинд хүрэхийн тулд яах ёстой вэ гэвэл бодлогоо тодорхойлж, түүнийгээ тогтвортой урт хугацаанд хэрэгжүүлж, хоцрогдсон норм, стандартуудаа шинэчилж, холбогдох хуулинд өөрчлөлт оруулан дэлхийн жишигт хүргэх хэрэгтэй. Дэлхий даяар "аж үйлдвэржилтийн дөрөвдүгээр хувьсал" явагдаж, бүх л салбарууд цахимжиж, технологижиж байна. Хөгжингүй орнууд сүүлийн жилүүдэд BIM /building information modeling/ бүрэн нэвтэрч, бидний ашигладаг зураг төслийн "autocad", бүтээц тоооцооны "lira" программ гэх мэт 2D моделиуд ард хоцорч, 3D, 4D гэж шинэчлэгдсээр одоо 7D болтлоо хөгжөөд байна. Гэтэл энэхүү загварчлал Монгол, хойд Солонгос, Африкийн хэдэн орнуудад л нэвтрээгүй байгаа нь бид сүүл мушгиж явааг илтгэн харуулж байна. Энэ хөгжил дэвшилтэй хөл нийлүүлэхийн тулд салбартаа ажиллаж байгаа хүмүүсээ чадавхжуулах, бүтээмжийг нэмэгдүүлэх шаардлага тулгарч байгаа юм. Монгол хүний ур ухаан, авъяас чадвар дэлхийд гологдохгүй гэж боддог.
Дэлхий нийт ногоон барилга, тогтвортой байдалд анхааран ажиллаж байна. Энэ сэтгэлгээ Монголд хэр хөгжиж байна вэ?
Сүүлийн жилүүдэд дэлхий нийтээрээ ногоон барилга, тогтвортой байдлыг чиг хандлагаа болгон ажиллаж, барилгын хог хаягдлаа дахин боловсруулж, барилгыг нураах хүртэл дотор нь амьдарч буй хүний эрүүл мэнд, аюулгүй байдлыг бүрэн хангахаар зохион байгуулж байна. Харин Монголд эрчим хүчний хэмнэлттэй ногоон барилгууд бий болж, эхнээсээ норм, дүрэм, стандартууд нь гарч байгаа. Харин үүнийг дэмжсэн бодлого л дутагдаж байна. Монголд ногоон барилга барихад энгийн барилгаас багадаа 20 хувь илүү зардал гарахаас гадна барьсан компанидаа ямар ч ашиггүй байгаа нь хөгжих боломжийг хаадаг. Олон улсад бол төрөөс урамшуулал өгч, хүүгүй зээл олгох зэргээр дэмжин хөгжүүлсээр байна. Мөн ногоон гэрчилгээний түвшингээсээ хамааран тухайн орон сууцны үнэ цэнэ нь тодорхойлогддог болсоноор иргэд нь ч байгальд ээлтэй ногоон барилгыг илүүд үзэх болсон нь хамгийн том дэвшил юм.
     Монголд дулаан, цахилгааны үнэ дэлхийн зах зээлээс 3-4 дахин бага байгаа учраас үүнийг үл ойшойгоод байна. Анхаарах, санаа зовох хэмжээний өндөр төлбөр гардаггүй, иргэд нь ч үүнийг зардал гэж тооцдоггүй учраас хэмнэх сэтгэлгээ байхгүй, халууцвал паараа багасгахын оронд цонхоо нээгээд сэрүүцдэг байх жишээтэй. Олон улсад “LEED сертификат”, “ ногоон гэрчилгээ” олгодог. Манайд ямар нэгэн ийм тогтолцоо бий юу? Хуулиараа эрчим хүчний аудирторууд бэлтгэгдэж эхэлсэн байгаа. Эдгээр мэргэжилтнүүд нь эрчим хүч ихээр зарцуулдаг томоохон ААН- үүдэд шалгалт хийж, зэрэглэл, үнэлгээ гаргадаг болсныг эс тооцвол "ногоон барилга" гэж тодорхойлох зүйл гараагүй л байна.
Бид өргөн сэдвийн хүрээнд ярилцаж, салбарынхандаа хэрэгтэй мэдээллийг товч боловч өгсөн байх гэж бодож байна. Таны соён гэгээрүүлэх үйлсэд тань, салбарынхаа хөгжилд өөрийн хувь нэмрээ оруулахаар зорьж, төлөвлөж байгаа бүхэнд тань амжилт хүсье.
    Баярлалаа. Салбарын бүхий л хүмүүс, компаниудад манай үүд хаалга байнга нээлттэй, Барилга.МН та бүхнийхээ дуу хоолой, бизнесийн хурдасгуур байх болно. Барилгын салбарынхаа түүх шастирыг бичилцэж, ард иргэдээ мэргэжлийн зөвлөгөө, мэдээллээр хангадаг буянтай ажлыг эхлүүлээд 13 жил болсон бидэнд үүнийг зогсоох эрх байхгүй. Энэ их ажлыг бүтээхэд бидэнтэй хамтран ажилладаг салбартаа сэтгэлтэй зүтгэлтэй байгууллага, компаниуддаа чин сэтгэлээсээ талархал илэрхийлье.


Холбоотой мэдээ